Saturday, August 30, 2014

Tersepit dan masih bodoh

Aku kalau rajin tulis blog ni, maknanya aku dah penat dihuburkan dengan TV dan PS dan aku ditinggalkan sorang kat rumah.
Semua dah keluar, malam merdeka kan?
Dan, yes. Aku memang lifeless sikit. Aku lebih suka sambut kat rumah.
Tengok bunga api dari tingkap bilik aku dengan secawan kopi atau milo.
Ya, bakal suami.
Kita akan buat benda ni sama-sama nanti. (apa salahnya aku nak berangan, dah kau diam)


Okay okay, asalnya aku cerita pasal merdeka.
Jangan la buat muka bosan, aku bukan nak bentangkan kisah prasejarah parameswara tu, bukan.
Cuma ada satu yang menggangu sikit tentang peredaran zaman.

*perbualan zaman 80an*
"Eh, ni buku kau aku pinjam semalam. Terima kasih"
"Laa. Kalau nak guna lagi boleh ja. Sama-sama"

*perbualan zaman sekarang*
"Ni buku kau do, amik ah balik do"
"Apasal pulangkan do, guna ah dulu kalau nak do"

(bila dengar do do ni, satu ja aku nak cakap "diam la bodoh")


Dan, ya. Kita memang dah merdeka.
Tapi kita masih tersepit dalam kebodohan kita sendiri.
Kita masih menari di peredaran masa yang makin lama makin mencuri segala adab dan tatasusila.
Kita sibuk berbunga api bersorak sana sini laung merdeka.
Tapi hati kita masih terkurung.





Jadi selamat memerdeka-kan jiwa sendiri wahai anak anak termasuk diri aku yang menulis.

No comments:

Post a Comment